Slik får du bedre nattesøvn

Det å sove godt om natten er meget viktig da søvnkvaliteten påvirker alt hva vi gjør i våken tilstand.

De fleste opplever til tid til annen at de ikke får sove om natten. Her følger noen gode råd om hvordan du kan påse at nattesøvnen blir god.

Unngå søvn på dagtid

Det å sove på dagtid kan være svært ødeleggende for nattesøvnen. Kroppen trenger et visst antall timer med søvn og hvis du bruker av dette forbruket på dagtid, vil behovet på søvn på natten reduseres. Eksperter mener at en “høneblund” på maks. 20 minutter er ok, men det bør stoppe der.

Lite søvn en sjelden gang er ikke farlig

Berolige deg selv med at en natt eller to uten søvn er ufarlig, selv om det er svært slitsomt. Det samme gjelder det å sove dårlig noen få dager på grunn av ulike faktorer. Ofte er det psykiske langt verre enn det fysiske. Kroppen tåler fysisk godt å få lite søvn over en kort periode, men dette kan stresse oss psykisk så mye at vi kommer inn i en dårlig søvnspiral.

Opparbeid deg en god søvnrytme

En av de smarteste tingene du kan gjøre for å få sove godt om natten er å innarbeide deg en god søvnrytme. Det å legge seg, og stå opp til faste tider er veldig bra for søvnrytmen. Alle dager i uken, inklusiv helg. Da stiller du kroppens indre klokke slik at det er naturlig for kroppen å bli trøtt til de faste tidene hver dag. Skulle du oppleve en natt med lite søvn er det viktig å fortsatt stå opp på det tidspunktet du har bestemt deg for, selv om du er trøtt. Da sikrer du at du ikke forskyver den døgnrytmen du har opparbeidet over tid.

Sørg for å ha en god seng

Et område mange forsømmer når de analyserer hvorfor de sover dårlig, er sengen de sover i. Hvis sengen ikke er av god kvalitet kan søvnen bli forringet.

Det finnes i dag heldigvis mange gode senger å velge mellom.